De ontwikkelingen in de luchtvaart volgen elkaar in hoog tempo op. Van reductie in vrachtvloot naar verzelfstandiging van het RJC tot aan stakingen die de AF/KLM groep in de volle omvang raken.
Wij hebben dinsdag 30 september weer met Martinair gesproken over jullie toekomst. Een toekomst waarin wij inzetten op baan-, inkomens-, en pensioenzekerheid!
Inzet ‘blauwe huis’
Onze inzet voor een zekere toekomst hebben wij willen bereiken door jullie dienstverbanden onder te brengen in een ‘blauwe’ variant. Hier hebben wij ‘uit en te na’ met Martinair en KLM over gesproken. Onze conclusie is dat wij het niet voor elkaar gaan krijgen een ‘zuiver’ blauw dienstverband af te spreken en dus hebben wij direct ingezet op een alternatief. Een alternatief met dezelfde zekerheden, alleen in een andere vorm dan aanvankelijk bedacht.
Het alternatief
Ons primaire doel is te zorgen dat jullie niet tussen wal en schip belanden. Met het afstoten van de vrachtvloot komt ook de cao Metalektro op ons af. Het feit dat wij een andere weg moeten vinden om garanties naar de toekomst te krijgen en een mogelijk andere cao hebben wij aangegrepen om aan Martinair een totaalvoorstel te doen. De basis van dit voorstel is het behoud van de ‘rode’ cao, een structurele loonsverhoging, het zekerstellen van pensioen bij het metaalfonds en garanties op werkgelegenheid mocht onverhoopt het KLC-onderhoud toch verdwijnen.’
Inhoud voorstel
Zoals gezegd is door ons ingezet op een totaalpakket waarbij het belangrijkste onderwerp de gevraagde garanties zijn. Garanties dat jullie bijvoorbeeld je positie binnen de KLM-groep behouden, mocht werk verdwijnen. Maar ook garanties dat jullie gebruik kunnen blijven maken van alle regelingen en faciliteiten die je op dit moment kent. Daarnaast hebben wij de komst van de cao Metalektro aangegrepen om een structurele loonsverhoging te vragen. In de sector Metaal & Techniek is namelijk een structurele loonsverhoging van gemiddeld 2,4% afgesproken. Ook zit in ons voorstel het borgen van jullie pensioenen zonder dat jullie daarvoor de rekening gepresenteerd krijgen en hebben wij gevraagd het cafetariasysteem ‘My Choice’ in stand te houden.
Het vervolg
Martinair is met een hele duidelijke opdracht weggestuurd. Ofwel we komen tot elkaar en wij kunnen aan jullie uitleggen hoe het totaalpakket er uitziet, of het loopt uit de rails. Martinair is nu aan zet!
Op 4 november zal Martinair op ons voorstel reageren. Omdat wij verwachten dat Martinair in zal zien dat zij ons wel tegemoet moeten komen, verwachten wij op 4 november dan ook een resultaat. Wij nodigen jullie daarom nu al uit voor een ledenvergadering (gezamenlijk met De Unie) op 5 november aanstaande. Tijdstippen volgen later, maar de locatie is de kantine op SPL Oost bij hangar 73.
In deze vergadering zullen wij toelichting geven op het proces en de stand van zaken. Vanzelfsprekend is het woord daarna aan jullie!
Dolf Polders
Bestuurder CNV Vakmensen