Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao KLM-grondpersoneel - Nieuws

Onderbezetting in de KLM-zomeroperatie

CNV sprak met de directie van Ground Services over de zomerdrukte en de onderbezetting. Er zijn concrete maatregelen genomen om dit te tackelen. Maar structurele problemen zijn er ook. CNV wil daarom met KLM dit overleg voortzetten, om dat ook aan te pakken.

Oorzaken van onderbezetting (1)

Er zijn meerdere oorzaken benoemd voor de onderbezetting. De belangrijkste is de explosieve groei van Schiphol. De luchthaven heeft in feite al zijn slots beschikbaar voor groei de komende jaren nu al vrijgegeven. KLM heeft daaraan meegedaan (ook via dochter Transavia), omdat niet meedoen zou leiden tot ernstige verzwakking van de concurrentiepositie en de toekomstige groeimogelijkheden. Maar KLM heeft niet in gelijke mate de capaciteit opgeschroefd.

Deels bewust, omdat ze productiviteitsgroei wilde realiseren. Maar deels was het ook gewoon een kwestie van te laat extra uitzendkrachten kunnen inzetten om de groei op te kunnen vangen, doordat Schiphol door de topdrukte Schiphol ook pas later de benodigde inwerkformaliteiten kan afhandelen.

Oorzaken van onderbezetting (2)

Toch is het niet mogelijk om de oorzaak van de problemen alleen bij Schiphol neer te leggen. Doordat KLM’s eigen (HPO)-reorganisatie en de daaruit voortkomende ziekteverzuimen, personeelsreducties en inwerktrajecten samenvielen met deze Schiphol-brede ontwikkeling hebben de problemen zich kunnen opstapelen.

KLM in actie

We hebben een hele lijst maatregelen vernomen over wat KLM op korte termijn aan het doen is om de ontstane problemen te beperken. Het gaat dan om onder andere:

  • KLM heeft de benodigde bezetting met 15% opgeschroefd. Maar tussen het aannemen van en gelijk kunnen inzetten van extra (uitzend)capaciteit zit een tijdsverschil.
  • Er is de mogelijkheid om tijdelijk meer te kunnen werken in de zomer. Dat meerwerk hoeft niet persé terug te keren in tijd (CL-dagen), maar het mag ook in geld.
  • Sommige kisten worden later gepland om de werkdruk beter uit te smeren.
  • Vanuit Cargo worden platformmedewerkers doorgeschoven naar Ground Services

Waarom geen structurele uitbreiding??

Prangende vraag die hierbij opspeelt, is waarom KLM niet voor structurele uitbreiding van medewerkers in eigen dienst (of voor urenuitbreiding) heeft gekozen om dit op te vangen. Daar geeft ze als antwoord op dat dit niet kan, omdat er dan teveel onproductieve uren worden toegevoegd aan de operatie. Dat probleem speelt minder bij extra inzet van flexkrachten, omdat zij flexibeler ingeroosterd kunnen worden (en dus makkelijker op de uren dat er daadwerkelijk mensen nodig zijn).

CNV Vakmensen vindt dat onwenselijk en wil daarom intensiever in gesprek over de operationele beslissingen die KLM neemt. Het is cruciaal dat we spreken met KLM over op welke wijze wél meer mensen in dienst kunnen komen (zonder dat de productiviteit teveel omlaag gaat). En over hoe we meer zekerheid bieden aan flexkrachten, nu die zo cruciaal zijn om de zaak simpelweg draaiende te houden op dit moment. Een middel daarvoor is regulier en rechtstreeks overleg over structurele oplossingen tussen de bonden en de directie van Ground Services (bij E&M bestaat dit overleg al).

De succesvolle groei van KLM moet namelijk niet betaald worden door de medewerkers zelf door middel van meer werkdruk door onderbezetting of meer onzekere contracten. Ze moet leiden tot winst voor iedereen. We roepen jullie dan ook op om met zoveel mogelijk verbetersuggesties te komen bij het CNV voor het vervolgoverleg dat we met de directie van Ground Services  gaan voeren later deze zomer.

Vragen/Opmerkingen

Voor vragen of opmerkingen (of andere zaken die spelen KLM) kan je vanzelfsprekend terecht bij Michiel Wallaard, via 06-20471892 of m.wallaard@cnvvakmensen.nl

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid