Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao KLM-cabinepersoneel - Nieuws

KLM-directie: "Er moet wat gebeuren"

Woensdag 29 oktober zijn wij door de directie van KLM geïnformeerd over de resultaten van het 3e kwartaal 2014.

Dit was ook een goed moment om van de heer Elbers te horen wat er nu waar is van alle geruchten. Massaontslagen? Uitbesteden van niet kern werkzaamheden? Bezuinigen?

Mediageweld

Bij aanvang van het overleg heeft de heer Elbers stilgestaan bij al het mediageweld van de afgelopen dagen. Hierdoor kregen alle berichten een versterkend effect, er werd zelfs geschreven “KLM staat op het randje van de afgrond”. Volgens KLM konden ze niet inhoudelijk op de berichten reageren, omdat de beursregels die vlak voor het publiceren van de jaarcijfers niet toestaan. De heer Elbers hoopt dat met de mededeling er absoluut geen plannen zijn voor een massaontslag de rust weer wat is teruggekeerd. 

Terwijl ik na het overleg naar huis reed, vroeg ik me af of ik eerlijk moet zijn naar de leden (en overig KLM-medewerkers) en ze vertellen wat de reactie van de heer Elbers op een vraag van CNV Vakmensen was. Zijn reactie zal waarschijnlijk onrust veroorzaken. Toch heb ik gekozen om eerlijk te zijn, omdat de leden en de overige KLM-medewerkers daar recht op hebben.

CNV Vakmensen vroeg hem wat er waar was van “niet kern werkzaamheden uitbesteden”. Daarop kwam er niet een duidelijke ontkenning zoals bij het onderwerp massaontslagen. Volgens de heer Elbers is er ook wel wat aan de hand en moet er ook wat gebeuren. Maar over wat er moet gebeuren gaat KLM-directie in overleg met de vakbonden.

Volgens de heer Elbers blijft KLM in 2014 achter op het bereiken van de afgesproken targets vanuit Transform 2015. Zo was de doelstelling in 2011 bij de start van transform om te groeien van -400 miljoen naar +700 miljoen aan het einde van de rit in 2014, met nog 10 weken te gaan in dit jaar gaan we als KLM dit resultaat niet halen.Conclusie de eerste 2 jaar van transform zaten we op koers, maar laatste jaar 2014 laat een verslechtering aan de inkomstenkant en een verhoging in de kostenkant zien.

In 2014 is veel werk verzet, maar dit heeft niet geleid tot een beter resultaat dan in 2013.Air France heeft in 2014 wel een besparing op de kosten per eenheid bereikt, terwijl de kosten per eenheid bij KLM alleen maar zijn gestegen.Daarom moet er wat gebeuren. Als KLM de concurrentie met de andere maatschappijen niet wil verliezen dan moeten de kosten omlaag.

Kwartaalcijfers

Het resultaat over het 3e kwartaal 2014 is teleurstellend. Het is positief (maar dat mag ook wel voor dit kwartaal waarin de drukke zomermaanden vallen), maar flink lager dan in het3e kwartaal van 2013. Dat het flink lager is, komt door:
  • Veel concurrentie
  • Bedreigingen vanuit Afrika (veiligheid en Ebola)
  • Verlies door valutaverschillen
  • Verslechtering van de yield (opbrengst per ticket en vrachtkilo)
  • Stijging van de kosten per eenheid (in plaats van daling), hoewel de vliegtuigen voller zitten dan ooit.
Volgens KLM is het al met al niet allemaal zo dramatisch als de berichten in de kranten ons willen doen geloven. Het klopt dat het 3e kwartaal van 2014 slechter is dan het 3e kwartaal van 2013, maar ook weer niet zoveel slechter.

Hoe nu verder?

Zoals eerder vermeld, moet er wat gebeuren en gaat de directie in overleg met de vakbonden hierover. Wanneer dat precies is weten we niet.Vrijdag 31 oktober wil KLM-directie door middel van webcasting het personeel informeren over de huidige situatie en eventueel vragen beantwoorden. (Een webcast is een uitzending die - in tegenstelling tot webvideo - live wordt uitgezonden via het internet/intranet).Ook wil men later in het jaar (eind november/begin december) dagdelensessies houden, waarbij groepen medewerkers worden geïnformeerd. Na deze dagdelensessies wil de directie met de cao-overleggen gaan beginnen. Er zijn daarvoor nog geen data gepland.

Wij wachten dus maar weer even af. Wanneer er weer iets nieuws is te melden, hoor je zeker weer van ons. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze nieuwsbrief dan horen of lezen wij die graag.

Paul Habets – kaderlid
Willem Aveling - kaderlid Ondernemingsraad
Dolf Polders - Bestuurder CNV Burgerluchtvaart
Tel.: 023 5684 670
Email: d.polders@cnvvakmensen.nl

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid