Het grootst mogelijke begrip heeft onderhandelaar Dolf Polders van CNV Vakmensen voor de nood bij onze grote luchtvaartmaatschappij Air France/KLM. “En dus wil mijn bond van harte constructief meedenken in het bedenken van oplossingen die de maatschappij ‘economisch luchtwaardig’ houden. Maar wel met een buitengrens. Voor wat, hoort wat. Dat kan ik dan ook verkopen aan mijn leden.”
KLM nodigde de vakbonden vandaag uit in Amstelveen voor overleg. Het besef dat Polders een grote voorsprong neemt op de cao-onderhandelingen en/of reorganisatiebesprekingen met AF/KLM is er wel degelijk bij de bestuurder.
“KLM wil nu met ons om tafel, goedschiks over de nieuwe cao, of kwaadschiks, dat wil zeggen ingrijpen zonder akkoord met de vakbonden. Helder is dat wij dat laatste willen vermijden. Maar dan moet KLM van ons willen begrijpen dat wij garanties willen. Eindtermijnen zwart op wit, horend bij periodes waarin we met elkaar afspreken met minder genoegen te nemen. Inleveren moet ook iets opleveren, zeg ik dan maar heel plat. En heb ik het heus niet alleen over geld.”
Polders is zich ervan bewust dat de maatschappij in economische zin tussen veel onweersbuien en noodweer doorvliegt en dat de wereld voelt als één groot lagedrukgebied. “Maar dat kan ook zo maar ineens weer veranderen. En het is voor die periode dat wij garanties willen. Dat we KLM-mensen dan als eerste weer laten profiteren van de gepleegde inzet.”