Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Bouw - Nieuws

Overleg over reorganisatie bij Van Oord

Op dinsdag 24 oktober jl. heb ik een gesprek gevoerd met de heer John Knoester, directeur P&O bij van Oord. Daarnaast waren de heren Verwijs en Kershaw namens de Ondernemingsraad aanwezig.

Mijn excuses voor het feit dat wij u een week na het overleg informeren. Reden is dat er na het gesprek door ons nog een aantal schriftelijke vragen zijn ingediend waarop wij gisteren antwoord hebben ontvangen. 

Ons is als bonden meegedeeld dat binnen de onderneming Van Oord een reorganisatie noodzakelijk is op de stationaire vloot. Vanaf 2015 is er sprake van een dalende lijn in de omzet. In 2015 was de omzet nog €2,5 miljard en in 2016 is deze teruggegaan naar €1,5 miljard. Men gaat voor de komende jaren uit van een reëel niveau qua omzet van jaarlijks € 1,5-1,8 miljard. Wereldwijd zijn de activiteiten van het bedrijf op een lager niveau en is er sprake van een structurele overcapaciteit bij de bemanning op de stationaire vloot. Ook is er al sprake van vlootrationalisatie en het afscheid nemen van diverse oude cutterzuigers.

Meegedeeld is dat er uiteindelijk 19 personen boventallig zijn. Het aantal boventallige werknemers was 24 maar 5 personen met vaarbevoegdheid kunnen op een andere manier worden ingezet. Er is dus sprake van inkrimpen van materieel en personeel op de stationaire vloot met 19 personen op bedrijfseconomische gronden.

Kort en goed: minder omzet en kleinere stationaire vloot leidt tot overcapaciteit van de bemanning en dat is uiteraard zeer vervelend en slecht nieuws.
Van de ‘achterblijvende’ bemanning op de stationaire vloot zal bovendien een deel de komende periode op wachtgeld komen omdat de orderportefeuille onvoldoende is gevuld.

Er is in samenspraak met de OR een individuele regeling ontwikkeld. Hierin de voorwaarden en voorzieningen opgenomen bij het vervallen van de arbeidsplaats. Deze regeling is dus NIET met ons als bonden overeengekomen maar met de Ondernemingsraad van de onderneming.

Aanzegging van werknemers zal tussen oktober en januari plaatsvinden. Er is volgens de wet geen sprake van een collectief ontslag. Ons is verzekerd dat er niet naar het aantal van 19 is ‘gerekend’ om onder de wettelijke norm te blijven. We hebben onze eigen gedachten er op dit moment over maar hebben niets anders in handen waaruit tot een andere conclusie gekomen kan worden.

Wanneer je als lid van onze organisatie betrokken bent bij deze reorganisatie en een aanzegging ontvangt kun je uiteraard een beroep doen op onze individuele belangenbehartiging. We staan je graag bij.

Onze jurist Wendy van der Heiden kan daartoe worden benaderd. Haar e-mail adres is:w.vanderheiden@cnvvakmensen.nl en haar mobiele nummer is 06-83592337.

Heb je vragen over deze brief of wil je reageren? Uiteraard is dit mogelijk en kun je mij benaderen. Mijn e-mail is g.lokhorst@cnvvakmensen.nl en mobiel nummer is 06-51202970.

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. 
Mede namens collega Robbim Heins,

Gijs Lokhorst, Onderhandelaar cao Waterbouw

 

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid