Met paginagrote overlijdensadvertenties van failliete bedrijven vragen partijen in de bouwsector vandaag aandacht voor de crisis in de bouw. CNV Vakmensen steunt de campagne, die bedoeld is om Nederland wakker te schudden.
Elke dag sluiten zeven bouwbedrijven noodgedwongen hun deuren en komen er gemiddeld 125 werknemers op straat. "Maar de crisis raakt niet alleen de werknemers in de bouw", zegt Gijs Lokhorst, bestuurder van CNV Vakmensen. "De bouwsector is vanouds een van de grote aanjagers van de economie. Als de bouw stilvalt, heeft dat ook gevolgen loodgieters, werknemers bij meubelzaken, hoveniers, verhuizers, notarissen. Met de campagne willen we er aandacht voor vragen dat de crisis iedereen raakt. En dat er echt wat moet gebeuren."
De campagne 'Bouw nou op', die vandaag van start gaat, is een initiatief van verschillende organisaties in en rond de bouw, waaronder Aannemersfederatie Nederland (AFNL), Vereniging van woningcorporaties (Aedes), vakbonden, Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven (NOA) en OnderhoudNL.
Weer op gang
Met de campagne wordt de politiek en de maatschappij opgeroepen om steun te geven aan maatregelen die de bouw, de woningmarkt en daarmee de economie weer op gang helpen. Bijvoorbeeld door een laag btw-tarief (6 procent) voor de hele bouw, voor een langere periode van minimaal drie jaar. En door het woningcorporaties weer mogelijk te maken om weer echt te gaan investeren in de woningbouw.
Meer informatie over de campagne: www.bouwnouop.nl