Het Congres van de Internationale Transport Federatie heeft op 11 augustus in het Bulgaarse Sofia haar beleid voor de jaren 2014-2018 vastgesteld.
Internationaal voorzitter Paddy Crumlin: “Wij willen een beter bestaan, waardig en fatsoenlijk. Voor iedereen en niet voorbehouden aan een kleine groep bevoorrechten. Wij werken aan de toekomst van werknemers in het vervoer.”
Visie- en beleidsprogramma
De beleidsnota “From global crisis to global justice; transport workers are fighting back” bevat de visie van de ITF over waar vervoerswerknemers wereldwijd mee te maken hebben. Bovendien wat de ITF, waar ook CNV Vakmensen deel van uitmaakt, wil bereiken.
Wereldwijde crisis
Het zijn vooral de werknemers die te lijden hebben (gehad) van de wereldwijde economische crisis. Banken, multinationals en overheden wentelden de lasten van de crisis af op gewone werknemers. Op hun welvaart, pensioen en sociale zekerheid wordt afgedaan. Er wordt flink bezuinigd op openbare voorzieningen en op de bescherming van de gezondheid en de veiligheid van werknemers. Hun rechten worden aangetast en de positie van de vakbeweging verslechtert.
Over de hele wereld hebben globalisering en deregulering er voor gezorgd dat de rijken rijker en de armen armer werden.
In zijn openingstoespraak van het ITF-Congres stelde de premier van Bulgarije, Georgi Bliznashki dat er solidariteit nodig is tussen de groepen die opkomen voor sociale gerechtigheid.
ITF beleidsprogramma
Het beleidsprogramma bevat een heel scala van zaken waaraan de internationale vakbonden gezamenlijk gaan werken. Daarbij is het uitvoeren van de plannen, actie ondernemen, belangrijker dan erover praten. Algemeen secretaris van ITF, Steve Cotton, is trots op die reputatie van de ITF.
Door meer en beter samen te werken, ook met andere organisaties dan vakbonden, kunnen we meer bereiken. Traditionele vakbonden moeten zich aanpassen; nieuwe wegen inslaan om de positie van álle werkers; werknemers, jongeren, flexwerkers en zelfstandigen zonder personeel, te verbeteren. De ITF roept op om de macht van de pensioenfondsen te gebruiken. Dat kapitaal is tenslotte van de werknemers zelf.
Er moet meer gebruik worden gemaakt van de strategische positie van de ITF-bonden door van elkaars succesvolle projecten te leren en door de aandacht te richten op vervoersketens.
Beleid van de ITF-secties
Tijdens de bijeenkomsten van de verschillende ITF-secties worden per bedrijfstak ook allerlei plannen gemaakt die in het beleidsprogramma passen. Aparte activiteiten voor wegtransport, rail, openbaar vervoer, havens, binnen- zee- en burgerluchtvaart. Samenwerken, ook over de grenzen, maakt ons en daarmee de positie van alle werkenden sterker.
Download rechtsboven de gehele beleidsnota “From global crisis to global justice – transport workers are fighting back”.
W. Kusters