Met de campagne 'Hollands Goud' moet jongeren enthousiast maken voor een baan in de sector transport en logistiek. Geschat wordt dat er vanaf 2015 een groot tekort ontstaat aan chauffeurs. Vakbonden (waaronder CNV Vakmensen) en werkgevers zijn daarom gestart met Hollands Goud.
De campagne moet duidelijk maken welke mogelijkheden er zijn in de transportbranche. Uit onderzoek van Motivaction blijkt namelijk dat driekwart van de jongeren, ouders, werknemers en zij-instromers geen idee heeft wat werken in de sector inhoudt. Voor eenderde van de jongeren is het bovendien onduidelijk welke opleidingsmogelijkheden de branche te bieden heeft.
Koppositie
Bestuurder Frans Westerman van CNV Vakmensen: "Je kunt in de sector letterlijk alle kanten uit. Er zijn opleidingen en banen op alle niveaus; van VMBO tot WO, van heftruckchauffeur tot transportmanager. Veel mensen weten dat niet en daar willen we nu wat aan doen." In de sector werken relatief veel ouderen, die de komende jaren met pensioen gaan. Vandaar de behoefte aan nieuwe vakkrachten. Er werken zo'n 700.000 mensen in de sector, daarmee neemt Nederland internationaal een koppositie in.
Hollandsgoud.nu