Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Beroepsgoederenvervoer - Nieuws

Goede werkgever luistert naar werknemers

Wanneer is een werkgever een goede werkgever? Als hij op tijd betaalt natuurlijk. Maar belangrijker nog: als er aandacht, goed overleg en open communicatie is.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.272 werknemers in het beroepsgoederenvervoer (onder wie 307 CNV-leden). De werknemers kregen vragen voorgelegd over hoe zij denken over ‘goed werken’. Dat houdt in dat er een goede balans is tussen de belangen van de werkgever en de belangen van de werknemer.

Eigen verantwoordelijkheid

Uit het onderzoek blijkt dat werknemers het meest tevreden zijn over hun eigen verantwoordelijkheidsgevoel tijdens het werk. Gemiddeld beoordelen ze dat met een 7,5. Ook lopen ze vaak net een stapje harder dan nodig is, ook als de baas niet kijkt, en zijn ze bewust bezig met de cultuur binnen een bedrijf. Beiden krijgen een zeven. De verhouding tussen werk en privéleven krijgt een 6,7.

Zo denken de werknemers over zichzelf: 

Verantwoordelijkheidsgevoel

7,5

Extra je best doen, ook als de baas niet kijkt

7,0

Bezig zijn met de cultuur in het bedrijf

7,0

Werk-privé balans

6,7

Rapportcijfer voor werkgever

Werknemers geven de werkgever iets lagere cijfers dan zichzelf. Zo krijgt de manier waarop de werkgever met cultuur bezig is een 6,6. Dat geldt ook voor de balans tussen werk en privé. Daarnaast zien de werknemers maar krap voldoende ruimte voor individuele wensen en behoeften en is het werk niet altijd even uitdagend.

Het rapport voor de werkgever:

Aandacht voor de cultuur in het bedrijf

6,6

Werk-privé balans

6,6

Ruimte voor individuele wensen en behoeften

6,3

Zorgen voor uitdagend werk

6,3

Goede werkgever?

Naast rapportcijfers is ook gevraagd wanneer een werkgever een goede werkgever is. Het sleutelwoord is hier ‘luisteren’. Ruim een derde zegt dat luisteren, elkaar serieus nemen en aandacht geven de werkgever tot een goede werkgever maken. Daarnaast zijn goed overleggen, open communicatie en meeleven met de werknemer goed gewaardeerde eigenschappen.

Wat kan beter?

Werknemers is ook gevraagd naar wat werkgevers beter zouden kunnen doen. Met stip op 1 staat communicatie, overleg en luisteren. Het zijn dezelfde zaken die een werkgever een goede werkgever maken. Andere punten van verbetering voor de werkgever zijn: zich socialer opstellen, open en eerlijk zijn over de toekomst en baanzekerheid bieden in de vorm van vaste contracten. Een kwart vindt het goed zo en weet niets dat de werkgevers beter zou kunnen doen.

Samenvattend

  • Aandacht, goed overleg en open communicatie zijn met uitstek aspecten die een werkgever een goede werkgever maken.
  • Gevraagd naar wat werkgevers beter kunnen doen staat communicatie en meer overleg op één.
  • Werknemers zijn tevreden over hun verantwoordelijkheidsgevoel en doen ook hun best als de baas niet kijkt.
  • De balans tussen werk en privé kan soms nog beter.
  • Werknemers zijn streng voor hun werkgever, gemiddeld scoort de werkgever een 6,5.

De antwoorden van CNV-leden verschilden overigens niet van de overige werknemers. In de pdf (onder Downloads) vind je verdere gegevens uit het onderzoek.

Tjitze van Rijssel
Bestuurder CNV Vakmensen
e-mail: t.vanrijssel@cnvvakmensen.nl


Vrachtwagen naast containerschip

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid