Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Beroepsgoederenvervoer - Nieuws

Eindbod DHL Express: klap in het gezicht

Het moest een beslissende ronde worden en er viel ook een beslissing. Na lang onderhandelen legde DHL Express 24 februari een eindbod op tafel. De beslissing is binnenkort aan jullie. Zetten we het eindbod om in een nieuwe cao of maken we samen een plan om DHL tot betere afspraken te bewegen?

We hebben onze stinkende best gedaan en de hele dag onderhandeld om tot een nieuwe cao te komen. Zoals jullie weten lagen onze eisen en het bod van DHL Express nog ver uit elkaar. Het zou dus heel moeilijk worden om er al onderhandelend uit te komen. Dat is uiteindelijk ook niet gelukt. Aan het einde van de dag legde DHL Express een eindbod op tafel. Verder onderhandelen had volgens het bedrijf geen zin.

Verbijsterd
Kijkend naar hoe goed DHL Express draait, zijn we verbijsterd over het bod van het bedrijf. Het voelt als een klap in het gezicht. Na jaren van matiging tijdens de economische crisis en daarna gaat het een stuk beter. Dan is het ook de beurt aan werknemers, vinden wij.

Volgens ons is het eindbod veel te mager. Het bevat een aantal verslechteringen waarvan jullie aangaven ze niet te willen. Ook zit het loonbod ver af van onze eisen.

  • Wil jij dat de verslechteringen die DHL voorstelt van tafel gaan?
  • Wil jij een betere loonsverhoging dan DHL nu in het eindbod staat? Eentje die meer lijkt op de 4% (FNV) en 2,5% (CNV) loonsverhoging die we vroegen?
  • Wil jij goede afspraken op het gebied van werkdruk en duurzame inzetbaarheid?
  • Wil jij afspraken om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen bij DHL Express een vaste baan kunnen hebben?
  • Wil jij een eigen Cao DHL Express, die mag bestaan omdat hij beter is dan de sectorale Cao TLN en wil je daar samen met je collega’s voor gaan?
Eindbod: jullie beslissen erover!
In de bijlage hebben we het eindbod dat DHL Express ons deed op een rijtje gezet. Als we de definitieve tekst ontvangen, delen we die natuurlijk met je.

Het eindbod leggen we voor aan de vakbondsleden. Zij stemmen wat er moet gebeuren:
  • Het eindbod is toch voldoende en de leden stemmen in meerderheid in met het eindbod. Het eindbod wordt dan verwerkt in een nieuwe cao.
  • Het eindbod is onvoldoende en de leden wijzen het eindbod in meerderheid af. De weg die we dan op moeten, is die van actievoeren. We zetten een actiecomité op en bedenken op welke manieren (ludieke en minder ludieke) we DHL kunnen bewegen tot goede afspraken.
Kom dus naar de bijeenkomsten die we binnenkort organiseren. Houd je mail en brievenbus in de gaten. Spreek de actieve vakbondsleden op jouw SVC aan.

Standpunten FNV & CNV
We hebben onder meer ons voorstel om de werkdruk te verlagen toegelicht en de redenen van onze stevige looneis van 4% (FNV) en 2,5% + €500 eenmalig (CNV) per jaar nog eens uitgelegd:
  • Er wordt flink geïnvesteerd in gebouwen, sorters en ander materiaal.
  • De verwachte inflatie voor 2017 ligt rond de 2%
  • Voor klanten werden de tarieven de afgelopen 2 jaar met 3,5% verhoogd.
  • Aandeelhouders ontvingen de laatste tijd elk jaar meer dividend.
  • In de sector-cao werden de sinds 2010 loonsverhogingen van in totaal 10,25% afgesproken. Bij DHL Express kwam het in die periode tot 8,25% structurele loonsverhoging.
  • DHL heeft het een aantal jaren moeilijk gehad en de werknemers hebben de afgelopen jaren genoegen genomen met minder loonsverhoging. Nu willen ze dat DHL haar toezeggingen nakomt en voor de werknemers iets terugdoet.
  • Het is het laatste jaar alleen maar goed nieuws over DHL Express. Het ging al goed maar we gaan naar ‘great’ en vorig jaar was het beste jaar ooit (best year ever).
  • Targets stijgen jaar na jaar voor werknemers.
Stappen gezet
In de loop van de dag hebben we ook verteld dat we snappen dat we geen 4% binnenhalen als we dat eisen. Maar ook dat ons mandaat krap is en schuiven dus erg moeilijk gaat. Uiteindelijk hebben we het volgende geprobeerd in een poging om nader tot elkaar te komen:
  • Voor zowel 2016, 2017 en 2018 zakken we met onze looneis naar 3,6%.
  • Over 2016 mag dat een eenmalige uitkering van 3,6% zijn, maar we willen die loonsverhoging wel in de loontabellen zien terugkomen. Voor de andere jaren willen we een structurele loonsverhoging.
  • Het ombouwen van variabele naar vaste beloning is nog steeds net zo bespreekbaar als voorheen.
  • De verslechteringsvoorstellen moeten van tafel. We willen de ORT dus behouden zoals die nu is. De referteperiode gaat niet van 1 naar 13 weken. Aanpassen van de regels en de hoogte van de maaltijdvergoeding.

Standpunt DHL
Voor DHL waren al die argumenten niet genoeg om nog een stap te maken. Zij geven aan dat dalende opbrengsten per pakket en moeilijke marktomstandigheden nu de reden zijn om ons niet tegemoet te komen. Bovendien vonden de onderhandelaars dat ze met het loonbod van de vorige keer een hoop gedaan hadden. Nu mochten wij wel eens gaan schuiven. Toen dat niet naar de zin van DHL gebeurde, kregen we een eindbod.

Beslis mee over het eindbod, kom naar de bijeenkomsten!
Je hoort snel meer van ons!

Ben je nog geen lid en wil je meebeslissen over wat er nu moet gebeuren? Wil je samen met je collega’s DHL bewegen ruimhartiger te zijn, of vind je dit bod voldoende en wil je daarom meestemmen? Meld je dan aan als lid. Nu is het moment dat je iets kan betekenen en veranderen voor je zelf en je collega's!

Wordt vervolgd.

Mede namens FNV Transport & Logistiek:
Paul Bakker, Robin Holts, Aldo Piludu, Reinier Stroo

Jullie onderhandelingsdelegatie:                                        
Gerda van Velzen, kaderlid                                                        
Agostino Di Giacomo Russo
Bestuurder CNV Vakmensen
M: 06 47 82 68 75
E: a.digiacomorusso@cnvvakmensen.nl




Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid