De eerste transportwerkgever is over de streep om de lonen vanaf 1 mei 2014 met 3 procent te verhogen. Het gaat om ODS Transport uit Barendrecht. Daarmee zijn mogelijke acties bij dit transportbedrijf van de baan.
“Een goed signaal van ODS”, vindt Birgitte Staal, bestuurder van CNV Vakmensen. “We hopen dat meer bedrijven dit voorbeeld gaan volgen. Het transportbedrijf geeft hiermee aan oog te hebben voor de werknemers. Zij verdienen na vele magere jaren een verantwoorde loonsverhoging. De vakbondsleden die voor dit resultaat hebben geknokt, laten hiermee zien dat het belangrijk is om met je eigen werkgever om de tafel te gaan. We roepen andere chauffeurs op om dit ook te doen, om zo met elkaar de situatie in de transportsector aan de kaak te stellen.”
Regionale acties
CNV Vakmensen gaat intussen door met regionale acties. Vorige week waren er onder meer acties bij het distributiecentrum van Albert Heijn in Zwolle, het distributiecentrum van C1000 in Raalte en bij Bakkersland in Emmeloord. "Het zijn speldeprikken, maar daar zal het niet bij blijven", zegt Tjitze van Rijssel, cao-onderhandelaar bij CNV Vakmensen. "Hoe langer de acties duren, hoe vervelender het wordt. We roepen de werkgevers op om hun verantwoordelijkheid te nemen. Een nullijn kunnen ze chauffeurs niet aandoen; het komt er in de praktijk op neer dat ze aan koopkracht in moeten leveren. Daar gaan wij niet mee akkoord."
Ludieke actie in Groningen
Morgen organiseert CNV Vakmensen voor chauffeurs een ludieke actie bij de Poort van Groningen (langs de A7). Onder het motto 'Ballen voor een betere cao' kunnen ze daar een extra lange actiepauze houden, een balletje trappen en een balletje eten. De actie vindt plaats tussen 10.00 uur en 15.00 uur.
Achtergrond
Het overleg over een nieuwe cao beroepsgoederenvervoer (140.000 werknemers) is half februari vastgelopen, toen bleek dat de werkgevers geen enkele loonsverhoging willen bieden. CNV Vakmensen wil een eenjarige cao, met een loonsverhoging van 3 procent. Verder wil de bond aandacht voor betere naleving van de cao, bijvoorbeeld als het gaat om illegale ritten door buitenlandse transportondernemingen.
Lees meer over het cao-conflict >>