Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Beroepsgoederenvervoer - Nieuws

Acties nieuwe cao beroepsgoederenvervoer begonnen

Sinds 1 januari 2014 is er geen cao beroepsgoederenvervoer meer. De werkgevers willen geen loonsverhoging betalen. Op 7 april zijn de acties gestart met een manifestatie in Utrecht waaraan ruim 400 werknemers hebben meegedaan. Meer acties volgen, reserveer 10 mei in je agenda, doe mee!

In 2013 zijn we begonnen met een discussie over de vernieuwing van de cao. Dat is nodig. De cao geldt niet alleen voor chauffeurs, maar ook voor medewerkers in warehouses en de collega’s op het kantoor. Voor iedereen moet de cao herkenbaar zijn. Het moet een moderne cao worden. Om de cao te vernieuwen hebben we tijd nodig. Sommige onderwerpen zijn ingewikkeld. Daarom hebben wij voor 2014 alleen om een loonsverhoging gevraagd. Dit in de hoop dat we snel een nieuwe cao konden afspreken. Dat is helaas niet gelukt. De onderhandelingen zitten vast. Wij willen een 1-jarige cao met een redelijke loonsverhoging van 3 procent. Verder niets. De werkgevers bieden 0 procent.

Wat speelt er in de sector?

Wij zien een aantal problemen:

1. Verdringing van werk
Hoewel iedereen roept dat de Nederlandse chauffeurs de beste ter wereld zijn, zien we dat steeds meer bedrijven vestigingen in het buitenland opzetten en Oost-Europeanen het werk laten doen.

2. Laag loon
Er is tijdelijk wat minder werk. Veel bedrijven proberen het aantal overuren te verminderen. Sommige bedrijven willen hun chauffeurs zelfs 40 uur per week laten werken. Dat betekent veel minder loon. De chauffeur heeft een redelijk inkomen als hij veel overuren maakt. Dat is krom. Het basissalaris zou genoeg moeten zijn om van te kunnen leven. Nu kan dat niet. Het loon is te laag in vergelijking met andere beroepen. Een automonteur, elektricien en timmerman verdienen meer dan een vrachtwagenchauffeur. Dit terwijl de vrachtwagenchauffeur op heel onregelmatige tijden moet werken.

3. Logistiek en kantoor
Niet iedereen die in de logistiek werkt, valt onder de cao. In de cao moeten meer afspraken komen voor werknemers in de logistiek. Ook voor de werknemers die op het kantoor werken moeten er betere afspraken in de cao komen.

Wat willen de leden van CNV Vakmensen?

  • Geen verdringing van werk. Geen uitbreiding van de cabotage-regeling.
  • Meer Nederlandse chauffeurs aan het werk.
  • Een hoger basisloon. Bij 40 uur werken hoort een goed loon waar je van kan leven.
  • Betere controle op naleving van wet- en regelgeving.
  • Betere controle op naleving van de cao.
  • Meer invloed op de dagen en tijden waarop je werkt.

Daarom: actie!

De komende tijd zal in het teken staan van acties. Die acties kunnen allerlei vormen aannemen. Wil jij ook meedoen met de acties? Of heb je collega’s die ook mee willen doen? Je kunt je aanmelden als actievoerder via actie@cnvvakmensen.nl

Vermeld je naam, adres, lidmaatschapsnummer, mailadres, 06-nummer en de naam van je werkgever en vestigingsplaats. Als wij acties bij jou in de buurt of in jouw bedrijf organiseren, informeren we je daarover en vragen we of je wilt meedoen.

Vragen of opmerkingen?

Heb je ideeën voor acties of opmerkingen? Mail die naar actie@cnvvakmensen.nl

Reserveer zaterdag 10 mei in je agenda. Dan houden we weer een actiedag.

Volg de ontwikkelingen op onze actiepagina >>  

Tjitze van Rijssel
Onderhandelaar CNV Vakmensen (beroepsgoederenvervoer)

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid