Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Beroepsgoederenvervoer (vh TLN) - Nieuws

Uitzendkrachten: vragen en antwoorden

Werk je als uitzendkracht in de transportsector? Hier lees je de antwoorden op veel gestelde vragen.

Wat is een externe arbeidsrelatie?

Bij een 'normale' arbeidsrelatie ben je voor een aantal uren in dienst bij een werkgever. We spreken van 'externe arbeidsrelaties' als het werk wordt uitgevoerd door werknemers die niet bij de werkgever in dienst zijn. Hiervan is sprake als je bijvoorbeeld als uitzendkracht voor een bedrijf werkt of als zelfstandige.

Wat vindt CNV Vakmensen van een externe arbeidsrelatie?

In principe is er niets tegen externe arbeidsrelaties. Maar wij zien vaak dat werkgevers door middel van externe constructies de arbeidskosten goedkoper willen maken. Door bijvoorbeeld de externe werknemers minder te betalen dan het eigen personeel. Zo wordt externe arbeid een concurrent voor de chauffeur die vast in loondienst is.

Mag mijn werkgever werken met zzp'ers (zelfstandigen zonder personeel)?

Ja, mits de zzp'er beschikt over een eigen vrachtwagen, een vervoersvergunning en vakbekwaamheidsdiploma. Daarnaast moet hij ook meerdere opdrachtgevers per jaar hebben. Ook met een gehuurde wagen kan iemand als zzp'er of 'eigen rijder' opereren. Constructies van zzp'ers zonder eigen wagen, die rijden in materieel van de opdrachtgever, zijn hiermee in tegenspraak. Een constructie waarin de opdrachtgever de zzp'er faciliteert in het aanschaffen van een eigen wagen, die vervolgens gebruikt wordt voor het werk bij opdrachtgever, vormt een schemergebied. De zzp'er moet ook in dat geval meerdere opdrachtgevers hebben. Zo niet, dan is er sprake van een verkapt dienstverband en is de cao van toepassing.

Mijn werkgever wil overstappen op de Cyprus-route. Wat is dat?

Dat is een route om de sociale lasten en belasting in het duurdere Nederland te kunnen ontduiken. In mei 2004 trad Cyprus toe tot de EU. Het land is voor bedrijven een belastingparadijs. De vennootschapsbelasting is er zeer laag (10%) en dat geldt ook voor de inkomstenbelasting en de sociale premies. Met de toetreding tot de EU werd ook de 'moeder-dochter'-richtlijn van de EU in Cyprus van kracht. Op basis van deze richtlijn is het voor bedrijven toegestaan om de winst van een dochterbedrijf over te hevelen aan het moederbedrijf. Als die moeder in het fiscaal-vriendelijke Cyprus zit, levert dit direct voordeel op. En dus werd Cyprus een 'holdingparel' in de EU. En niet alleen voor grote bedrijven: ook voor mkb-bedrijven is het voordelig om een holding in Cyprus te hebben. Eerder had Ierland ook zo’n status, maar dat land heeft onder druk van EU zijn belastingen in 2004 juist verhoogd. Cyprus (nog) niet. 

Mijn werkgever biedt mij een Cypriotisch contract aan. Wat nu?

Een Cypriotische overeenkomst wil zeggen dat er een contract opgemaakt is met een onderneming uit Cyprus. Waarbij er verloond wordt conform de Nederlandse cao, terwijl de sociale afdrachten en belastingen via Cyprus gaan. Het voordeel voor de chauffeur is dat hij netto elke maand meer overhoudt, als de werkgever tenminste netjes het cao-loon betaalt. De reden dat hij meer overhoudt is dat de belasting en sociale afdrachten in Cyprus zoveel lager liggen. Dat lijkt mooi, tot je in een situatie komt dat je gebruik moet of wil maken van het sociale vangnet of je pensioen. Dan blijkt dat je enkel recht hebt op de regeling zoals die geldt in Cyprus. Dit kan dus op korte termijn leuk klinken (een wat hoger salaris), maar in de praktijk val je buiten ons Nederlandse sociale en belastingstelsel. Advies van CNV Vakmensen: niet tekenen.  

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid