Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Beroepsgoederenvervoer (vh TLN) - Nieuws

"Inspectie moet nu doorpakken in transportsector"

CNV Vakmensen reageert positief op de inspectie-actie, gericht op buitenlandse chauffeurs in het Rotterdamse havengebied. "Eindelijk lijken we in Nederland werk te gaan maken van het aanpakken van transportbedrijven en buitenlandse chauffeurs die de regels aan hun laars lappen. Goed nieuws, ik hoop dat er nu wordt doorgepakt. Het forse aantal overtredingen geeft aan dat controles hard nodig zijn."

Frans Westerman, transport-bestuurder bij CNV Vakmensen, reageert hiermee op de actie die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de politie heeft uitgevoerd in de Rotterdamse haven. Bij een 'verkennende inspectie' werden in drie dagen tijd 14 buitenlandse chauffeurs op heterdaad betrapt op het overtreden van de cabotageregels; in 16 andere gevallen wordt nader onderzoek gedaan (cabotage houdt in dat buitenlandse truckers maximaal drie ritten mogen uitvoeren binnen de grenzen van een ander EU-land; daarna moeten ze weer de grens over).

Transportbedrijven nemen loopje met regels

Sinds vandaag heeft de ILT meer wettelijke mogelijkheden om overtredingen aan te pakken en (forse) boetes uit te delen. "Ik ben blij om te horen dat de ILT er nu ook meteen werk van lijkt te maken", zegt Westerman. "We roepen al jaren dat strengere handhaving nodig is. Tot nu toe waren de controles vaak een wassen neus, met als gevolg dat transportbedrijven er een loopje mee nemen. Goedkope buitenlandse chauffeurs overtreden op grote schaal de cabotageregels en pikken hier de ritten in. Daar worden we niet vrolijk van. De actie van de ILT maakt nu duidelijk dat we niet zomaar wat roepen; het gebeurt op grote schaal. Dit is het topje van de ijsberg, vrees ik."

Controles intensiveren

Daarom hoopt de CNV-bestuurder dat de ILT nu doorpakt. "Het moet niet bij deze verkenning blijven. Oneerlijke concurrentie moeten we hard aanpakken. De controles moeten worden geïntensiveerd, ook op andere plekken in Nederland. Dat is de enige manier om transportbedrijven ervan te doordringen dat ze zich in ons land aan de regels moeten houden. Dat betekent wel dat de ILT hiervoor ook voldoende mensen en middelen moet krijgen."

Geen verruiming cabotageregels

CNV Vakmensen is tegen een verruiming van de cabotageregels, zoals Brussel graag ziet. Westerman: "De transportsector is daar nog niet aan toe. Er is geen gelijk speelveld, er zijn grote verschillen tussen de arbeidsvoorwaarden van de chauffeurs binnen Europa. Het verder vrijgeven van de markt zou betekenen dat Nederlandse chauffeurs massaal uit de markt worden gedrukt en gedumpt."

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid