Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Beroepsgoederenvervoer (vh TLN) - Nieuws

Hogere boetes voor fraude met tachograaf

De boetes voor fraude met tachografen in het beroepsgoederenvervoer zijn sinds 31 mei fors verhoogd. Dit betekent dat incorrect gebruik je een boete van 1500 euro oplevert, waar een overtreding eerder ‘maar’ 550 euro kostte. Wat betekent deze maatregel en wat kan CNV Vakmensen voor je doen!

De laatste jaren is gebleken dat er diverse methodes worden gebruikt om de registratie van arbeids- en rusttijden via de tachograaf te manipuleren. Van alle bestuurders bleek, volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), het afgelopen jaar alleen al zo’n 20 procent de registratie van de uren beïnvloed te hebben.

Boetes voor chauffeur en werkgever

Een overtreding levert niet alleen de chauffeur een boete op. Naast de 1500 euro waar je als bestuurder voor moet opdraaien, krijgen ook de werkgevers torenhoge prenten op de deurmat. Zij kunnen sinds 31 mei boetes verwachten die met respectievelijk 1300 of 2200 euro naar 4400 euro verhoogd zijn. Ook het frustreren van de door ILT uitgevoerde controles op de naleving van de arbeids- en rusttijden wordt met een hoger bedrag beboet.

Algemene veiligheid

De financiële maatregelen zijn in het leven geroepen om de algemene veiligheid te bewaken. Het gaat daarbij niet alleen om je eigen veiligheid, maar ook om die van andere verkeersdeelnemers. Je moet er toch niet aan denken dat een overschrijding van de Rijtijdenwet ertoe leidt dat je de veroorzaker of één van de betrokkenen bij een ongeluk bent? In dat geval kun je namelijk ook nog eens persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor alle schade. Dit zou je dus zomaar veel geld kunnen gaan kosten. 

Oneerlijke concurrentie

De boeteverhoging, waar ook Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) achter staan, heeft daarnaast als doel om oneerlijke concurrentie te bestrijden. Een transportbedrijf dat zich netjes aan de regels houdt, kan niet eerlijk concurreren met een bedrijf dat de regels aan de laars lapt. Die laatste bedrijven laten, door te sjoemelen met de tachografen, hun chauffeurs namelijk meer uren maken, waardoor de uiteindelijke omzetten en winsten toenemen.

Wat te doen?

Wat moet je nu doen als een werkgever je onder druk zet en van je verlangt dat je de tachograaf van jouw voertuig manipuleert? Laat je in ieder geval niet overhalen om tóch teveel uren achter het stuur plaats te nemen. Denk aan de gevolgen die dat zou kunnen hebben voor de verkeersveiligheid en de persoonlijke consequenties: het niet naleven van de regels maakt namelijk dat je de wet overtreedt. Dit is je eigen verantwoordelijkheid en ook wij kunnen op dat moment niets meer voor je betekenen.

Krijg je, ondanks dat je hebt aangegeven niet door te rijden, toch te maken met druk vanuit je bedrijf? Vraag je werkgever dan om een bevestiging (bijvoorbeeld per mail) van het feit dat je gedwongen wordt door te rijden. Als je werkgever dat niet doet is het van belang om zelf een email- of sms-bericht op te stellen, waarin je aangeeft dat je niet meewerkt aan deze praktijken. In dit geval kan CNV Vakmensen nog wél wat voor je betekenen.  Neem na het ondernemen van deze laatste stap telefonisch of per e-mail contact op met CNV Info (mail naar info@cnvvakmensen.nl of bel 030 75 11 007).

Tjitze van Rijssel
Bestuurder CNV Vakmensen
e-mail: t.vanrijssel@cnvvakmensen.nl




Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid