Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Beroepsgoederenvervoer (vh TLN) - Nieuws

Extra controle op cabotage is hard nodig

Extra controles op het vrachtvervoer in Nederland door buitenlandse vervoerders zijn hard nodig, vindt CNV Vakmensen. "Het is goed dat het ministerie hier meer capaciteit voor vrijmaakt", zegt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. "Het is alleen wel een beetje laat. Wij roepen al jaren dat er meer controles nodig zijn. Elke illegale rit die een buitenlandse vervoerder hier uitvoert, wordt afgepakt van een Nederlandse chauffeur die graag zijn brood wil verdienen."

Volgens de huidige 'cabotageregels' mag een buitenlandse transporteur niet meer dan drie binnenlandse ritten in een ander land maken. Die regels worden geregeld overtreden. In de praktijk is er sprake van een keiharde concurrentie op arbeidsvoorwaarden, waar Nederlandse chauffeurs de dupe van zijn.  

Controles opgeschroefd

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de controles sinds juli vorig jaar opgeschroefd. Maar het is nog te weinig, vindt Van Rijssel. "We zijn nu acht maanden en een zogenaamd 'verkennend onderzoek' verder. Dat levert volgens de minister nog te weinig gegevens op. Daar baal ik van. We weten dat deze praktijk op grote schaal voorkomt, ga er dan veel meer bovenop zitten. Meer controles, meer boetes. Dat is waarschijnlijk de enige manier om transportbedrijven eraan te herinneren dat ze zich aan de regels moeten houden. Ik hoop dat de volgende rapportage van het ministerie niet nog eens acht maanden op zich laat wachten."

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid