Extra controles op het vrachtvervoer in Nederland door buitenlandse vervoerders zijn hard nodig, vindt CNV Vakmensen. "Het is goed dat het ministerie hier meer capaciteit voor vrijmaakt", zegt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. "Het is alleen wel een beetje laat. Wij roepen al jaren dat er meer controles nodig zijn. Elke illegale rit die een buitenlandse vervoerder hier uitvoert, wordt afgepakt van een Nederlandse chauffeur die graag zijn brood wil verdienen."
Volgens de huidige 'cabotageregels' mag een buitenlandse transporteur niet meer dan drie binnenlandse ritten in een ander land maken. Die regels worden geregeld overtreden. In de praktijk is er sprake van een keiharde concurrentie op arbeidsvoorwaarden, waar Nederlandse chauffeurs de dupe van zijn.
Controles opgeschroefd
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de controles sinds juli vorig jaar opgeschroefd. Maar het is nog te weinig, vindt Van Rijssel. "We zijn nu acht maanden en een zogenaamd 'verkennend onderzoek' verder. Dat levert volgens de minister nog te weinig gegevens op. Daar baal ik van. We weten dat deze praktijk op grote schaal voorkomt, ga er dan veel meer bovenop zitten. Meer controles, meer boetes. Dat is waarschijnlijk de enige manier om transportbedrijven eraan te herinneren dat ze zich aan de regels moeten houden. Ik hoop dat de volgende rapportage van het ministerie niet nog eens acht maanden op zich laat wachten."