Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Beroepsgoederenvervoer (vh TLN) - Nieuws

Chauffeurs: Gedeeltelijk rijverbod bij Code Rood

Veel vrachtwagenchauffeurs willen een rijverbod bij Code Rood voor lichte en lege vrachtwagens. Dat is een van de uitkomsten uit de enquête die wij vorige week hebben gehouden.

De enquête leverde in een paar dagen tijd maar liefst 246 reacties op, met interessante uitkomsten. Als je aan de enquête hebt meegedaan: bedankt, want daar kunnen we wat mee!

Code Rood... en dan?

Van de chauffeurs vindt 58% dat hun werkgever onvoldoende rekening houdt met Code Rood. Sommige transporteurs hielden hun wagens zelf uit voorzorg aan de kant, maar de meesten reden gewoon door.

Het dringende advies om niet de weg op te gaan, is voor transportbedrijven kennelijk te vrijblijvend. In de praktijk wordt daarmee de verantwoordelijkheid en de druk grotendeels bij de chauffeurs zelf neergelegd. Er moet voor chauffeurs meer duidelijkheid komen over hoe te handelen bij Code Rood.

Eigen inzicht

Opvallend is dat 71% van de chauffeurs min of meer aan hun lot zijn overgelaten of zelfs de druk voelden om vooral door te rijden. Ze kregen voor vertrek geen instructies mee en ze kregen ook tijdens Code Rood geen bericht van hun planner of werkgever.

Degenen die wèl contact hadden met hun planner of werkgever, kregen het advies om voorzichtig te doen en naar eigen inzicht te handelen. Het beeld uit de enquête is duidelijk: de chauffeurs moesten vooral hun eigen afweging maken. Veel chauffeurs zijn ervaren genoeg om de situatie op de weg zelf goed in te schatten, daar gaat het niet om. Maar is het terecht dat die druk bij de chauffeurs wordt gelegd?

Aan de kant

Uit de enquête blijkt dat 64% van de chauffeurs zich tijdens Code Rood zorgen heeft gemaakt over hun veiligheid en die van medeweggebruikers. Slechts 13% van de chauffeurs heeft de wagen aan de kant gezet. Bij de helft was dat op eigen initiatief, wat niet altijd werd gewaardeerd door de werkgever. Veel chauffeurs zijn dus uiteindelijk gewoon doorgereden, ondanks angst en zorgen over de veiligheid. Naast druk vanuit de planner of werkgever om vooral door te rijden, speelt daarbij ook mee dat chauffeurs bang zijn dat ze vervolgens zelf opdraaien voor die wachturen.

Gedeeltelijk rijverbod

Veel chauffeurs (42%) pleiten voor een rijverbod bij Code Rood. Anderen staan daar neutraal tegenover (29%) of vinden een algeheel rijverbod niet nodig (28%). Tijdens de storm zijn vooral lichte en lege vrachtwagens van de weg af geblazen. Daarom willen veel chauffeurs bij Code Rood een rijverbod voor deze groep vrachtwagens. Die boodschap moet voor iedereen duidelijk zijn, ook voor buitenlandse chauffeurs.

Reacties van chauffeurs:

“Het gevoel dat de planning je geeft is vervelend. Je bent wél verantwoordelijk voor je eigen veiligheid, maar eigenlijk moet het werk gewoon doorgaan. Dat voelt niet echt als een echte keus.”

“Ik had graag van mijn werkgever vernomen wat hun beleid is bij Code Rood. Ik ben net in dienst en dan zet je hem niet zomaar aan de kant.”

“Je ziet bij elke storm weer hetzelfde soort wagens omvallen. Het gaat hier voornamelijk om volume-auto’s met een heel laag eigen gewicht.”

De resultaten van de enquête, met meer reacties van chauffeurs, vind je in de download hiernaast.

Tjitze van Rijssel
Onderhandelaar CNV Vakmensen
M: 06 51 20 30 83
E: t.vanrijssel@cnvvakmensen.nl


Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid