Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Beroepsgoederenvervoer (vh TLN) - Nieuws

cao beroepsgoederenvervoer (2): langzame start

De tweede onderhandelingsronde begon met een ritje in een paardentram. Een ludieke actie van de collega's van de FNV. Op zich leuk, maar dit is wel tekenend voor dit overleg, het gaat langzaam. Heel voorzichtig lijkt er iets aan ruimte te zijn voor compensatie van de 18 atv dagen uit de KNV cao.

Het is altijd lastig om resultaten te vermelden, tijdens de onderhandelingen kan er soms zomaar iets anders afgesproken worden. Daarbij, een resultaat is er pas als er een totaalpakket aan afspraken ligt. Een totaalpakket aan afspraken ligt er nog lang niet. Desalniettemin toch maar een kort overzicht van een aantal zaken.

Looptijd:

Wat TLN betreft krijgt de nieuwe cao een looptijd van minimaal 2 jaar. Maar ook voor hen is dit niet in beton gegoten en hangt het af van het totaalpakket.

Karakter van de cao:

TLN blijft vasthouden aan een standaard cao. Juist in deze tijd, nu er een tekort aan chauffeurs dreigt, wil men niet dat chauffeurs bij andere bedrijven worden weggekocht. Geen marktwerking voor chauffeurs! Het CNV blijft vasthouden aan een minimum cao.

Functiewaardering:

Cao partijen lijken het eens te zijn om het systeem aanpassen aan de meest actuele methodiek. De laatste systeemwijziging is van 2005. De versie van het systeem dat nu toegepast wordt dateert uit 1991

SOOB cao:

TLN wil deze cao onder voorwaarden voor 5 jaar afsluiten. Een van de voorwaarden is dat deze cao deel uitmaakt van het akkoord over de loon cao.

Pauzestaffel:

TLN wil in tegensteling tot het CNV de pauzestaffel handhaven.

Goede nachtrust:

Het voorstel van het CNV om alleen te overnachten in de cabine van de vrachtwagen als deze is uitgerust met een standkachel en standairco en het geluidsniveau op de slaapplaats niet meer is dan 35 db(A) wil TLN niet overnemen. Een onderzoek, zoals ook door het CNV voorgesteld, wil TLN wel. Zij stelt voor om dit te laten doen door het Sectorinstituut Transport & Logistiek.

18 atv dagen uit de KNV cao:

In de eerste onderhandelingsronde was er geen ruimte voor enige compensatie. Nu heeft TLN aangegeven dat zij bereid zijn een overgangsregeling te treffen zoals door het CNV is voorgesteld voor de werknemers die in 2016 recht hebben op deze dagen. CNV Vakmensen heeft daarbij aangegeven dat ook voor mensen die deze dagen (in de nabije toekomst) in het verschiet hebben alsmede voor alle andere (TLN)werknemers iets geregeld moet worden zodat ook zij hun pensioen op een gezonde manier kunnen bereiken. De onderhandelingsdelegatie hoopt dat we in komende onderhandelingen hier serieus het gesprek over aan kunnen gaan.

Loon bij arbeidsongeschktheid en wachtdagen bij ziekte:

De CNV voorstellen hierover, afschaffen wachtdagen en bij ziekte moet het loon betaald worden over het gemiddelde loon van de afgelopen 52 weken, zijn onbespreekbaar voor TLN.

Basisloon en toeslag overuren:

Door het CNV is gesteld dat een verlaging van de toeslag op de overuren in ruil voor een hoger basisloon bespreekbaar is. Tegelijk moeten werkgevers gestimuleerd worden om de werknemers niet teveel overuren te laten maken. Daarvoor is voorgesteld dat vanaf 15 overuren de overurentoeslag gewoon 30% blijft.

Zoals je kan lezen is er op kleine puntjes vordering gemaakt. Echter van onderhandelingsresultaat tot een vernieuwende cao is nog lang geen sprake. Er is nog genoeg om over na te denken en uit te zoeken. Op 1 december worden de onderhandelingen voortgezet.

De onderhandelingsdelegatie bestaat uit:

Leen Drooger, Loek Koenders, kaderleden bij CNV Vakmensen

Linda Slagter, Tjeerd Orie, Tjitze van Rijssel, bestuurders bij CNV Vakmensen.




Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid