Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Nieuws

2e ronde cao-overleg bij ABN AMRO

Belonen, ontwikkelen en waarderen, waarvan ga je nu het beste presteren?

We starten het overleg door als vakbonden een keer niet de traditionele opstelling “wij aan de ene kant van de tafel/zij aan de andere kant” te kiezen. Lekker wendbaar, dachten wij. De bankdelegatie moest er wel even aanwennen, deze agile aanpak!

De soep wordt niet zo heet gegeten…

Nadat iedereen zijn plek gevonden had, gaan we aan de slag. Het is nodig om even terug te blikken op het vorige overleg. Daar waar de bank aan de cao tafel erg stellig was over het feit dat ze geen loonverhoging voorstellen, bleek uit de blog van Frank van den Brink dat er toch wel ruimte zit. Dat is mooi, die ruimte gaan we natuurlijk benutten!

Performance management

Maar vandaag gaat het over het beoordelingssysteem van ABN AMRO. Dit systeem is in 2005 ingevoerd en na vele ups en downs komen zowel bank als bonden tot de conclusie dat aanpassingen nodig zijn. De bank legt ons uit wat zij voorstellen:

  • een continue dialoog tussen medewerker en leidinggevende over ontwikkeling, vitaliteit, resultaten en gedrag 
  • de medewerker stelt zelf de doelen op voor deze 4 onderwerpen 
  • leidinggevende en medewerker hebben minstens 4 keer per jaar een gesprek met elkaar 
  • de medewerkers kan middels van 360 graden feedback bij zijn collega’s, klanten ed ophalen hoe hij bepaalde taken uitvoert
  • dit alles is input voor de gesprekken met de leidinggevende
  • de leidinggevende maakt uiteindelijk een oordeel, maar hier zit geen score meer aan verbonden
  • voor stappen in de schaal bepaalt leidinggevende obv van het oordeel het % van de stap in de schaal, indien daar ruimte voor is in de schaal
  • dit alles wordt gefaciliteerd door Talent2Grow. Onder 'Downloads' vind je de sheets zoals de bank die aan ons heeft gepresenteerd

Hiermee krijgen jullie en beter beeld van het voorstel.

De bedoeling

De bank wil de administratieve last verminderen en vooral het goede gesprek tussen leidinggevende en werknemer bevorderen. Hiervoor verdwijnen de scores (1-5, onvoldoende –zeer goed) uit het systeem. De dialoog moet ervoor zorgen dat de gesprekken niet meer gaan over het beoordelingscijfer maar echt over de ontwikkelpunten, doelen van de medewerker etc.

Onze reactie

CNV heeft samen met de andere bonden, open minded gereageerd. Om hiertoe te komen wil de bank de prestatiepremie weer onderdeel laten worden van het vaste salaris, waardoor ook de financiële link met de beoordeling verdwijnt. Het zijn grote aanpassingen. Wij zien wel dat de bank en de medewerkers klaar zijn voor een ander systeem.

Dit voorstel vereist echter wel inzet, maar ook moed van de medewerkers. Er is vertrouwen nodig in de organisatie wat mensen zullen zich kwetsbaar moeten gaan opstellen. Ze moeten vaker om feedback én feedforeward gaan vragen en ook echt actief aan de slag gaan met onderwerpen als ontwikkeling, opleiding, teamwork, vitaliteit. Het zou natuurlijk heel goed zijn als de gesprekken daar veel meer over zouden gaan. Overigens blijft het echter ook de bedoeling dat jullie gewoon doelstelling bepalen over je werk, maar ook hierbij geldt, dat dit veel minder van bovenaf moet worden opgelegd.

Wat vinden jullie ervan?

CNV Vakmensen heeft aangegeven hier graag met de bank over door te willen praten. Wij zullen wel waken voor een gelijk speelveld tussen bank en werknemers en voldoende waarborgen. Ook moeten wij nog goed bekijken hoe we zouden willen omgaan met het omzetten van de prestatiepremie naar vast salaris en het bepalen van de stappen in de schaal.

Verder willen we natuurlijk graag van jullie horen, wat jullie ervan vinden? Zien jullie dit voorstel van ABN AMRO als een goed alternatief voor het huidige PM-systeem?

We horen heel graag jullie mening op Je Achterban. Praat mee en laat ons je mening horen!

Ontwikkeling/duurzame inzetbaarheid

De rest van de middag/avond hebben we over ontwikkeling gesproken. We hebben samen geconstateerd dat de bank al heel veel doet, maar dat we na moeten denken over een nieuwe aanpak om dit thema nog beter op de kaart te zetten. Hiermee gaan we tijdens het volgende overleg aan de slag.

Cao data

Op 23 oktober 2017 staat het volgende overleg gepland.

  • dinsdag 31 oktober 2017
  • maandag 13 november 2017
  • dinsdag 12 december 2017 

Updates op Je Achterban

Lees op Je Achterban hoe onze CNV tafelheer en dame, jullie collega’s, het eerste cao-overleg hebben ervaren.

Vragen/contact

Heb je vragen, wil je meer weten, of heb je goede ideeën, laat het me zeker weten! Zeker nu, want het gaat over jouw cao. Een keer deelnemen aan ons CNV kadergroep kan ook, laat het weten en je bent van harte welkom!

Sandra Hendriks-Sneijder
onderhandelaar CNV Vakmensen
bereikbaar via of 06 10 53 95 20 of s.hendriks@cnvvakmensen.nl

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid