Al het nieuws

CNV: Zet marechaussee standaard in op piekmomenten in vertrekhallen Schiphol

Noodkreten van beveiligers: ‘Het is verschrikkelijk, dit kan volledig uit de hand lopen’

Beveiligers op Schiphol moeten op drukke momenten direct kunnen rekenen op bijstand van de Koninklijke Marechaussee. ‘We krijgen bijzonder zorgwekkende signalen van beveiligers, het is echt wachten op ongelukken. We vinden dat er bij de securitycheck standaard marechaussee aanwezig moet zijn op de piekmomenten’, zegt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen.

In de vertrekhallen lopen de spanningen soms hoog op, met grote aantallen passagiers die lang in de rij staan en allemaal hun vlucht willen halen. Vooral op sommige avonden kan dat tot gevaarlijke situaties leiden, hoort Maas van de beveiligers. ‘Er zijn vooral ’s avonds te weinig beveiligingsteams ingepland, veel lanes sluiten rond 20.00 uur. Passagiers zien de beveiligers vertrekken, zijn bang dat ze hun vlucht missen en raken dan al snel verhit.’

Marechaussee

Om ongelukken te voorkomen, pleit CNV Vakmensen voor een paar snelle maatregelen. Maas: ‘Er moeten ’s avonds meer ploegen worden ingepland die een wat latere diensttijd hebben. Op de kritieke momenten, bijvoorbeeld bij het sluiten van lanes, moet de marechaussee standaard paraat zijn om zonodig op te treden en te de-escaleren. En we willen dat er portofoons beschikbaar zijn om direct hulp in te roepen. Het gaat nu via te veel schakels, dat zorgt voor extra risico’s.’

Gevaarlijke situaties

Hoe ernstig de situatie soms is, blijkt wel uit noodkreten die het CNV afgelopen dagen van beveiligers kreeg:

  • ‘Er ontstaan in de avond telkens levensgevaarlijke situaties in de vertrekhal. Sinds de meivakantie bijna elke zondag en laatst ook op donderdag. Er komen dan zoveel mensen tegelijk dat er echt situaties ontstaan die binnen no time volledig uit de hand kunnen lopen. Dan vallen er zwaargewonden of erger!’
  • ‘Op het laatste moment komen ze dan smeken om overwerk. Iedereen loopt al op z’n tandvlees en als je in die chaos staat wil je daar niet overwerken. Het is gewoon verschrikkelijk. Huilende, schreeuwende, agressieve, vechtende passagiers. Mensen missen hun vlucht. We werken ons een slag in de rondte en zijn op dat moment het aanspreekpunt voor passagiers. De KMar is nergens te bekennen, die komen pas als het al te laat is. Collega’s lopen echt gevaar bij het sluiten van de security-lanes.’
  • ‘Zorgwekkend is de drukte, de enorm grote groepen mensen die voordringen, soms zelfs met elkaar op de vuist gaan. Er is totaal geen controle en geen regulatie op die groepen. Als er één iemand gek wordt, doordraait of gaat rennen of duwen, kan het gigantisch uit de hand lopen.’
  • ‘Passagiers staan soms uren in de rij en als ze eindelijk vooraan staan, sluiten wij de lane. Dan gaan sommige mensen schreeuwen, fluiten, joelen, dreigen en tegen de ramen schoppen of slaan.’
  • ‘Mensen raken overstuur, in paniek en staan te huilen. Passagiers verdringen elkaar.’
  • ‘Flauwvallende collega’s en woeste menigtes, het is wel echt gevaarlijk voor ons en ook voor de passagiers. Hoop dat dit niet de hele zomer zo doorgaat.’

Vandaag weer overleg met Schiphol

De vakbonden hebben vandaag opnieuw overleg met Schiphol over het personeelstekort en de noodzaak van betere arbeidsvoorwaarden. Eerder pleitte CNV Vakmensen al voor een arbeidsmarkttoeslag. Maas: ‘Het is voor iedereen duidelijk dat Schiphol een groot probleem heeft, overigens ook veroorzaakt door eigen toedoen. Jarenlang was het een race naar de bodem, waarbij beveiligingsbedrijven in een keiharde concurrentie tegen elkaar zijn uitgespeeld. De boemerang komt nu bij Schiphol terug en dat doet zeer. Het roer moet nu echt om. We hopen als vakbonden snel met Schiphol tot een akkoord te komen over veel betere arbeidsvoorwaarden. Het moet weer leuk worden om op Schiphol te werken.’