Briefhulp voor senioren

Een zakelijke brief of mail schrijven naar een persoon of instantie kan soms lastig zijn. Hoe begin je de brief? Hoe maak je je punt? Staan er storende spelfouten? CNV Briefhulp biedt hulp.

Wat is CNV Briefhulp?

Met CNV Briefhulp ontvang jij hulp bij het schrijven van jouw (zakelijke) brief. Een medewerker leest met je mee en geeft je dezelfde dag nog een reactie. Hierbij gaat het nadrukkelijk niet om een juridisch advies. De medewerker checkt jouw brief op spelfouten, denkt met je mee over de opzet en helpt waar mogelijk om je brief zo doeltreffend en helder mogelijk te maken.

Hoe het werkt

  1. Schrijf zelf je brief, gebruik eventueel deze tips.
  2. Mail je brief naar briefhulp@cnv.nl.
  3. Een medewerker checkt jouw brief op fouten, vertelt jou hoe je brief overkomt en of deze helder en doeltreffend is.

Goed om te weten

Het volgende is goed om te weten als je gebruik wilt maken van CNV Briefhulp:

  • De medewerker van CNV Briefhulp schrijft de brief niet voor jou. Je schrijft zelf de eerste brief
  • Helpt een medewerker je met een brief, dan kun je daar geen rechten aan ontlenen.
  • CNV Briefhulp geeft geen juridisch advies. Hij kan je wel doorverwijzen naar een juridische medewerker als hij denkt dat je die nodig hebt.

Meer weten?

Bel CNV Info: 030-75 11 002

Stuur een mail naar briefhulp@cnv.nl

Rechtshulp nodig?

Heb je een juridische kwestie, dan kun je contact moet opnemen met CNV Rechtshulp. In dit geval gaat het dan niet om het schrijven van een brief, maar om het oplossen van juridisch geschil.

Meer over rechtshulp van CNV

Tips voor het schrijven van een brief

Een goede brief schrijven is belangrijk. Je kunt gebruik maken van dit stappenplan:

  1. Schrijf het adres in de linkerbovenhoek,
  2. Volg daaronder met de datum, het onderwerp, je woonplaats
  3. Gebruik als aanhef 'Geachte' (formeel) of 'Beste' (informeel). Schrijf mevrouw en heer met een kleine letter.
  4. Zet na de aanhef een komma, en begin de eerste zin met een hoofdletter.
  5. Vermeld direct duidelijk waar je brief over gaat. Als het om een situatie of gebeurtenis gaat, verwijs naar het adres, de datum en/of de plaats.
  6. Formuleer kort en bondig.
  7. Wat verwacht je van de ontvanger van jouw brief? Vermeld wat volgens jou een oplossing is of wat jij wil dat er gebeurt om iets op te lossen. Waarmee ben jij geholpen?
  8. Laat als afsluiter weten wanneer je een reactie verwacht, bijvoorbeeld vóór een bepaalde datum of gebeurtenis.
  9. Onderteken met je naam, eventueel je functie en hoe je contactgegevens (je adres, e-mail of telefoonnummer).